Megtalálták az egyik legfényesebb galaxist, amely ezerszer fényesebb, mint a Tejútrendszer

Felfedezték az eddigi egyik legfényesebb galaxist: az univerzum fiatal korszakából származó távoli képződmény ezerszer fényesebb a Tejútrendszernél. A The Astrophysical Journal Letters szaklapban közölt tanulmány szerint a felfedezést a spanyolországi Kanári-szigeteken lévő Gran Telescopio Canarias (GTC) teleszkóp segítségével tették.

Forrás: ESO/B. Tafreshi (twanight.org)

“A valóságosnál 11-szer nagyobbnak és fényesebbnek tűnik a galaxis, köszönhetően annak a teleszkópként működő gravitációs lencsének, amelyet a forrás és a köztünk lévő galaxishalmaz hozott létre” – mondta el Anastasio Díaz Sánchez, a tanulmány szerzője. Ez egy úgynevezett Einstein-gyűrű, a gravitációs lencsék különleges típusa, amelynél két nagy tömegű égitest a megfigyelővel pontosan egy vonalba esik, és a közelebb lévő objektum gravitációs mezeje a távolabbi objektum képét úgy képezi le, hogy az gyűrűnek látszódik.

Einstein általános relativitáselmélete szerint ha egy fénysugár nagy tömegű objektum közelében halad el, annak gravitációs ereje magához vonzza a fotonokat és eltéríti őket, ezáltal elhajlítja a fénysugarat. Ez a gravitációs lencseként is ismert jelenség hasonlóképpen viselkedik, mint egy nagyítólencse, megváltoztatja az eredeti objektum látható képének méretét és intenzitását.

Gran Telescopio Canarias (Forrás: Wikimedia Commons/Pachango)
Forrás: IAC

Ezt a hatást kihasználva fedezték fel a Cartagenai Műszaki Egyetem (UPT) és a Kanári-szigeteki Asztrofizikai Intézet (IAC) kutatói a nagyon távoli, mintegy tízezer millió fényévnyire lévő galaxist. Ez a szubmilliméteres tartományban lévő legfényesebb galaxis, amelyet eddig felfedeztek. Különlegessége, hogy nagy arányban észlelhető benne csillagképződés: évente ezer naptömegnyi csillag keletkezik benne, míg a Tejútrendszerben évente két naptömegnyi. Hogy megtalálják a legfényesebb galaxisokat, a tudósok az egész égboltra kiterjedő kutatásokat végeztek, vegyítve a NASA Wise-teleszkópjának és az Európai Űrügynökség (ESA) Planck-műholdjának adatbázisát.

Forrás: NASA, ESA, and J. Lowenthal (Smith College)

The Astrophysical Journal Letters, IAC, MTI

Ha érdekesnek találod a cikket,
oszd meg ismerőseiddel is!

Ha érdekesnek találod a cikket,
oszd meg ismerőseiddel is!