Ez az igazi világhír: külön cikket kapott a Financial Timesban a felcsúti kisvasút

politika
2017 szeptember 19., 13:10
comments 97

Valószínűleg Kelet-Közép-Európa minden kisvasútja csak álmodozik olyan rivaldafényről, mint ami most kijutott a felcsúti vasútnak: a világ egyik legismertebb gazdasági lapja részletes portrét szentelt a gőzösnek. (Jó, igazából nem is gőzös.)

A felcsúti nosztalgiavasútról szóló cikkben megemlítik mondjuk azt is, hogy a vasút éppen Orbán Viktor otthona közelében fut el, ahol az adófizetők pénzéből emelt 4000 ezres stadion is áll. (Aminek a befogadóképessége nagyjából háromszor nagyobb, mint a falu összlakossága, teszik még hozzá.)

A cikk ezután meglehetősen rosszhiszemű módon arra kezd el utalgatni, hogy mostanában növekszik a feszültség a nyugati és a keleti tagállamok között az EU-ban, mivel az egyik fél szerint a másik fél nem mindig bánik megfelelően az uniós forrásokkal. 

Ezt a feszültséget csak növelte, hogy Brüsszelből éppen most járt itt egy költségvetési bizottság, ami az uniós források elköltésének mikéntjét vizsgálta, a magyar kormány viszont nem örült annak, hogy a híressé vált vasúttal is foglalkozni akartak. 

A cikkben hosszasan bemutatják a vasút ügyében megszólaló ellenzéki politikusok véleményét, majd szóba kerül Angela Merkel pár nappal ezelőtti figyelmeztetése is, mely szerint Magyarország elveszítheti az uniós forrásait, ha nem fogadja el az európai bíróságok ítéleteit. 

Említik még azt is, hogy vannak olyan vélemények, melyek szerint a milliárd eurónyi támogatások, melyeket a szegényebb keleti gazdaságokba öntenek, néha csak olyan haveri projektekre mennek el, melyeknek nincs valódi gazdasági értelme. Mint például a felcsúti kisvasút. 

Felmerülnek még mindenféle kósza hangok azzal kapcsolatban is, hogy nálunk az EU-átlagnál sokkal gyakoribbak az olyan közbeszerzések, melyeken csak egy pályázó indul, és hogy tízből kilenc EU-s projekt bizony túlárazottnak tűnik. 

Ugyanakkor a magyar kormány szerint mindebből egy szó sem igaz, minden közbeszerzést az uniós szabályoknak megfelelően ítélnek oda, idézi az FT vasútportréja Lázár Jánost. Kovács Zoltán kormányszóvivőt pedig Merkel szavaira reagáltatta a lap, e szerint a jogállamisággal összefüggő kérdéseket a finanszírozáshoz kötni azért sem lehet, mert ezek nem összefüggő dolgok, és Kovács szerint nem kéne úgy tenni, mintha a kohéziós alapok valamiféle ajándék lenne Magyarországnak. 

További részletek a kisvasút történetéről a Financial Times cikkében

Kommentek

Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.