Az új menürendszer már érintős felülettel is kompatibilis. Fotó: Hilbert Péter

A bajoroknak a 3-as és az 5-ös sorozat közé pozicionált 4-essel sikerült kizökkenteniük a márka híveit a komfortzónájukból, hiszen egyrészt még mindig szokni kell a négy és fél éve bevezetett számozást (milyen BMW-d van? 4-es! Klassz, de az melyik is?), másrészt kapásból megadja azt a különlegességet, ami miatt életre hívta a cégvezetés a köztes családot. A kupé és a kabrió mellett a négyajtós Gran Coupé vitézkedik a 4-es előtaggal, benzinmotorból három- , míg dízelből ötféle konfigurálható, s van ugye intelligens összkerékhajtás is. Nemrégiben a 15-16 milliós ligában játszó 30i és a 30d verziót is próbára tettük, előbbi kissé rafinált sajátossága, hogy a számozás ellenére „csupán” négyhengeres, a gázolajos viszont büszke sorhatos.

Átlagos testalkatúaknak kényelmesek az első ülések. Érezhetően passzentos, de felnőtteknek is elég a hely hátul

A Gran Coupé statikus mivoltában is lendületességet sugall, arányai prímán eltaláltak, az ablakkeret nélküli ajtók pedig klasszikusan kupés húrokat pengetnek. Beszállásnál ugyan kissé le kell húzni a fejünket a lapos tetőív miatt, odabent azonban már nincs helyszűke, az anyósülésen utazó felnőtt mögött úgy fért el a gyerekülés, hogy az abban utazó utánpótlás nem tudta összerugdosni az előtte lévő háttámlát. A csomagtartó mély, s mivel az ötödik ajtó a hátsó szélvédővel együtt mozog, a feltáruló nyílás gigantikus.

M sportcsomagot (1 428 000 Ft) és matt ezüst színt (1 114 400 Ft) kapott a 430d

A vezető ugyanúgy sportos komfortban érezheti magát, mint a kétajtós kupéban, az irányíthatóság tűpontos, s bár az összkerékhajtás nyilván elsősorban csúszós útfelületen domborítja ki tudása legjavát, egy mátrai szerpentinezéskor azért megvillantotta, miként lesz sínautó a Gran Coupéból. A 30d jelű sorhatos dízel vágyakozást ébresztően duruzsol, nyomatékdömpingje pedig már az alapjárattól kezdődően kiaknázható. Erejét finom pedálkezeléssel finoman is adja le, ha pedig sietősre szeretnénk venni a figurát, a nyolcfokozatú automatikus sebességváltó harmonikus közreműködésével támogatja is törekvéseinket. A 258 lóerű és az 560 Nm-es nyomaték szinte gepárdot farag a közel 1,8 tonnás Gran Coupéból, az intenzív gyorsítást fürge fokozatváltások segítik, fékezéskor pedig ugyancsak hatékony rendszer segít a fix úttartásban. Sztrádatempónál – domborzati viszonyoktól függően – 2000 alatt marad a fordulatszám, ami rögtön meg is magyarázza a tesztprogram során mért szemtelenül alacsony, 6,6 literes átlagfogyasztást.

35 literrel nagyobb a kétajtósénál az ötajtós kupé csomagtartója

Bár ugyanebben a fordulatszám-tartományban működik, ennyire kedvező adatot nem tud felmutatni a benzines 30-as, pedig azzal is a Mátra szerpentinjeit vettük célba. 8,2 literes átlaga mégsem számít soknak, hiszen a frissítéskor leváltott 28i 245 lóereje helyett már 252 lóerőt tud a 2,0 literes turbómotor, menettulajdonságai pedig hasonlóan impresszívek. Lehet, hogy négyhengeres hangjával „elbújhat” a sorhatosok mögött, a gyáriak azonban igyekeztek javítani a helyzeten. Karcosabbá tették a tónusát, ami 2500-3000-es fordulattól hallható. Ahhoz, hogy egy kis virgoncságra rávegyük a különben csendes motort, elég 2000-ig feltornászni a fordulatot, ami a nyolcfokozatú váltóval egy szempillantás alatt meg is van. Lineáris teljesítményleadása itt ér el arra a pontra, ahol már finoman riszálni is hajlandó a kanyarokban, persze az összkerékhajtás és a menetstabilizáló állandó, szinte észrevétlen asszisztálása mellett, csak a móka kedvéért. Kifinomult hajtásláncához kifinomult, Individual belsőt kapott a Luxury Line kivitelű tesztautó, brilliáns hatású Imperial kék színével (300 600 Ft) harmonizál a Merino bőrkárpit (391 800 Ft), amely bármilyen igényes kivitelű, minden világos üléshuzathoz hasonlóan kényes. Saját kategóriáján is túlmutat a választható kényelmi opciók listája, magas felszereltsége azonban csak pont az i-n, nem szükséges 20 milliót költeni a márka egyik legjobban eltalált modelljére ahhoz, hogy mindig mosolyogva nézzünk rá vissza a parkolóban.

A 4-es kupéhoz képest 40 kg súlytöbbletet jelent a plusz két ajtó és a hátsó ablakkal együtt felnyíló csomagtérfedél

Tetszett
• koncepció
• hajtáslánc
• élmény

Nem tetszett
• magas dízel-felár

Összegzés
Aki nem tud dönteni, hogy szedánt vagy kombit vegyen, pedig valójában kupéra vágyik, tegyen egy próbát a 4-es Gran Coupéval! Sikerrel ötvözi az említett kategóriák előnyeit, vezetni pedig a 2,0 literes turbós benzines és a 3,0 literes dízelmotorral is maradandó élmény. Minden más csak pénz kérdése.

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!