2017. dec 28.

Forma-1 2017 szezonértékelő

írta: Békés Ádám
Forma-1 2017 szezonértékelő

Az év utolsó napjaihoz közeledve szemügyre vehetjük a hátunk mögött hagyott Forma-1-es szezont, ami idén 20 futamból állt. Az idei szezont végkimenetel szempontjából ismét a Mercedes uralta, ám Lewis Hamilton és a Mercedes számára jóval nehezebb dolga volt mint az elmúlt 3 évben. Lássuk akkor mi is történt idén a Forma-1-ben, kik voltak a meglepetések és kik voltak akik talán csalódást okoztak nekünk. 

2.png

Idén is Mercedes pilóta bizonyult a legjobbnak Lewis Hamilton személyében, aki már négyszeres világbajnokként ünnepelhetett. A Mercedes pedig negyedik éve letaszíthatatlan a trónról, mivel a konstrukrőrök bajnokságában sem találtak legyőzőre 2014 óta. A világbajnok idei mérlege 9 futamgyőzelem 13 dobogós helyezés, ráadásul egyedüliként a mezőnyben minden futamon célbaért ráadásul pontszerző helyen. 

Közvetlen kihívója Sebastian Vettel volt idén, aki összetett másodikként megtörte a Mercedes uralmát abból a szempontból, hogy idén először nem a két Mercedes pilóta végzett az összetett pontverseny élén. Vettel idén összeszedettebb versenyzést produkált, aminek eredménye 5 futamgyőzelem és 13 dobogós helyezés. Az idei szezon pedig az ő összecsapásukról marad emlékezetes. Jövőre pedig két négyszeres világbajnokunk lesz a mezőnyben. 

hamiltonfb-story_647_041217060433.jpg

Idén mindenki Mercedes egyeduralmat várt, ám a Ferrari egy váratlan futamgyőzelemmel megmutatta, hogy idén is számolni kell az olaszokkal. Ők talán az idei szezon legnagyobb meglepetése csapat szempontjából, hiszen a 2016-os visszaesést követően idén hozták azt, amit várni lehetett tőlük. Ennek eredménye volt 5 futamgyőzelem Sebastian Vettel révén, 13 dobogó Vetteltől, 7 dobogó pedig Kimi Raikkönentől. Azt nem tudni, milyen valós fenyegetés lehet a Mercedes számára, viszont egyel előbb járnak már most, mivel az olaszok elég korán teljesítették a 2018-as autó töréstesztjét. 

xpb_866760_1200px.jpg

A Ferrari mellet azonban voltak más meglepetések is csapat szempontjából. Gondoljunk csak a Force Indiára, akik tavaly után ismét az összetett negyedik helyen végeztek. Ám idén nekik ellenfelük nem volt, mert az élcsapatok messze voltak, a közvetlen üldözők pedig szintén leszakadtak tőlük. Idén a senki földjén voltak, viszont jövőre a McLaren a Renault motorral, vagy a gyári Renault talán veszélyt okozhat nekik. 

23031156_10155654446127936_7355493892993832185_n.jpg

Csapatok szempontjából több negatív meglepetéssel is találkoztunk idén. Elég a Red Bull Racing vesszőfutására gondolni. Ami idén rengeteg világbajnoki pontba, dobogós helyezésekbe sőt futamgyőzelmekbe is került. De a Williams is csalódás, hiszen hiába a Mercedes motor, úgy hátraestek, hogy az borzasztó. De vannak csapatok, akik évközben is nagy visszaesést mutattak. Jó példa erre a Toro-Rosso csapata.

Legnagyobb csalódás viszont a McLaren-Honda, akik egy jobbára versenyképes 2016 után idén már-már kezdtek reménykedni, ám hiába, hiszen egy 2015-höz hasonló évük volt, ami sok rajtbüntetéssel is járt. Ennek a következménye az lett, hogy a McLaren szakított a Hondával, így jövőre Renault erőforrásokat használva reménykedhetnek a jobb eredményben.

21432787_1487719984658265_1964814082470790101_n.png

Ha a pilótákat vesszük többen okoztak kellemes meglepetést. Lewis Hamilton, Sebastian Vettel, Daniel Ricciardo, Carlos Sainz de még Pascal Wehrlein is. Lewis Hamilton világbajnok lett, Sebastian Vettel többször győzött, Daniel Ricciardo a Red Bullt többször a dobogóra vitte, Sainz is az autója felett teljesített, Pascal Wehrlein pedig a tavalyi Ferrari motoros Sauberrel pontokat szerzett.

De aki talán a legnagyobb meglepetést okozta idén az Esteban Ocon volt, aki idén a Force Indiával bizonyíthatott és élt a lehetőséggel, amit a csapat adott neki. Idén 20 futamból 18 alkalommal pontot szerzett, csak 2 alkalommal nullázott. Az ő idei mérlege 87 pont, ráadásul nem egyszer győzte le a csapattársát is. A francia versenyző jövőre is a Force Indiánál versenyzik, sőt esélyes akár egy Mercedes ülésre 2019-re nézve. 

1490972573226.jpg

Idén négy újoncunk volt: Lance Stroll, Antonio Giovinazzi, Pierre Gasly és Brendon Hartley. Teljes szezont csak a kanadai teljesített, aki egy Forma-3-as bajnoki címet követően kopogtatott a Forma-1-be. Ám ő nem állt készen a Forma-1-re, mégis megmutathatta mire képes. Amit felmutatott az 40 pont köztük egy dobogós helyezés Bakuból.A teljes szezont nézve Lance Stroll az év újonca, ám Antonio Giovinazzi, vagy éppen Pierre Gasly jóval felkészültebben érkezett a Forma-1-be. 

stroll_jpg_size_custom_crop_1086x724.jpg

Az idei szezonban többen okoztak csalódást, vagy éppen alul teljesítettek. Az idei szezon képzeletbeli végén ők hárman szerepelnek. Ők a következők: Daniil Kvyat, Jolyon Palmer, és Marcus Ericsson.

Sokan azt várták, hogy Daniil Kvyat, vagy inkább a régi Kvyatot újra látjuk, ám ez nem jött el. Az orosz versenyző még egy évet kapott a Red Bull fiókcsapatánál, ám eremdényeket nem tudott felmutatni. 5 világbajnoki ponttal zárt, amivel a legrosszabb helyen végzett a pontszerzők között. A Red Bull Szingapúr után lefokozta, Austin után pedig végleg elküdte a Red Bull. 

daniilkvyatf1grandprixgreatbritainkmdmrl48itvx-750x501.jpg

Jolyon Palmertől azt várták, hogy másodévesként jobban teljesít, ám az idei év sem kecsegtetett jól számára. Ugyan Szingapúrban pontot szerzett, hatodik lett, ám 8-an nulláztak azon a futamon. A Renault türelme pedig idő előtt elfogyott és Szuzuka után kitették a brit szűrét a Renault-nál. 
jolyon-palmer-secures-second-renault-f1-seat-for-2017-1478709308.jpg

Marcus Ericsson azért csalódás, mert ő az egyetlen, aki minden futamot teljesített idén és egyedüliként pont nélkül zárt 2017-ben, ráadásul a tavalyi évet is pont nélkül zárta. Új esélyt kap a svéd, mivel a Sauber megtartotta ám ha nem tud eredményekre váltani semmit, akkor már mindenki kijelentheti, hogy a svédnek nincs keresnivalója a Forma-1-ben.

eri.jpg

 A szezon első futamáig még 86 napunk van, azonban több kérdés maradt még. Elsősorban az, hogy kié lesz az utolsó szabadon maradt ülés Kubica, Szirotkin, esetleg Kvyat? Mire lesz képes a McLaren-Renault, vagy a Toro-Rosso-Honda. Mire megy az újdonsült Forma-2-es bajnok Charles LeClerc. Ezek a jövő évi szezon talán legfontosabb kérdései. Viszont a legnagyobb kérdés: megtudja e valaki szorongatni a Mercedest? 

Szólj hozzá

Ferrari Ericsson Mercedes Vettel McLaren Hamilton Palmer Force India F1 2017 Kvjat