Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Videók
Saját zene

Naptár

március 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  3. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  4. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  8. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  9. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...
  10. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (11) 125év (7) 1522 (7) 1820 (13) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (9) 1977 (6) 1978 (6) 1979 (10) 1980 (10) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (31) 2624 (23) 2806 (12) 3720 (10) 41-es (10) 424 (22) 436 (6) 5884 (6) 611 (9) abba (6) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) aeropark (6) agyhúgykő (61) airway (97) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (96) autók (87) bach (5) balaton (105) Balt Korthals Altes (14) bardotka (12) basel (7) bbc (8) bécs (46) belgium (11) bengáli (36) berlin (162) berlini fal (20) bkv (60) blog (28) blues (6) bp nosztalgia (10) brno (17) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (931) budapesti pillanatok (49) buék (9) busz (118) búvár (18) bytom (6) bzmot (7) c50 (13) c64 (18) caf (14) cégtörténet (6) city lights (72) classic remise (7) class 56 (7) combino (5) commodore (19) csak egy kép (53) csak egy videó (307) csehország (69) csehszlovák (41) csörgő (12) cukiság (35) debrecen (25) demó (10) design (7) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (11) doctor who (42) drezda (8) duna (40) életkép (22) életképek (38) életmód (6) elveszett (34) emlék (10) emlékek (39) énblog (509) énzene (21) építészet (67) építkezés (22) épület (18) érdekes (5) érdekesség (37) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (8) évforduló (12) ezerötszázas (7) ezres (16) fan fiction (12) faros (5) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (26) felső-szilézia (30) felső szilézia villamos (27) fentrol (6) fényvillamos (21) ferihegy (39) film (13) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (22) fogyasztói (24) fonódó (11) fortepan (35) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (36) gdynia (5) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (70) gibson (10) gitár (39) gmap (20) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (51) gyermekvasút (41) haditechnika (15) hajó (92) hajtóművek-motorok (6) hampage (413) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (12) helka ms (6) hév (46) híd (30) (34) hódmezővásárhely (7) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (124) idegenforgalom (21) ikarus (64) il 14 (10) innsbruck (5) internet (6) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (11) karikatúra (5) Karl Holzinger (9) karosa (7) kassa (20) katamarán (7) katowice (7) kazetta (8) kecskemét 2010 (6) kelenföld (9) kelet-berlin (5) kép (6) képek (1018) képregény (95) kérdés (12) kirándulás (11) kisföldalatti (15) kiskörút (5) kisvasút (57) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) konstal (8) körtér (8) közlekedés (401) kritika (72) kulfoldi szemmel (113) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (82) les paul (8) lhbs (25) linz (10) lipcse (12) li 2 (26) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (16) maci (6) mackó (6) magas tátra (12) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (15) metró (46) miskolc (26) mittudoménmi (9) mk45 (6) mk48 (15) mk49 (5) MOD (7) morál (11) morgás (130) mozdonyok (27) mozi (10) mtp (7) muki (15) münchen (27) műrepülés (8) muv (10) múzeum (64) n19 (5) nagypolszki (6) naplemente (8) németország (323) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (66) nosztalgia (240) nosztalgiabusz (41) nosztalgiahajó (12) nosztalgiahév (6) nosztalgiatroli (5) nosztalgiavillamos (118) nosztalgiavonat (9) nürnberg (20) nyílt nap (6) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (22) nyugat-berlin (6) NZA (12) olaszország (26) oldtimer (119) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (9) pályahiba (6) pályaudvar (42) panoráma (109) paródia (7) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (30) popkultúra (136) pozitívum (12) pozsony (58) prága (27) programajánló (28) púpos (23) queen (19) r.i.p. (14) rádió (6) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (24) relax (12) rendez (13) repülés (135) repülőgép (46) repülőgépek (82) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (55) rock (91) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (15) semmering (9) sg (5) sid (5) skanzen (5) skoda (11) sky channel (8) SNL (17) sorozatok (15) soundcloud (15) spotting (19) st.pölten (5) star wars (5) stuka (6) stuttgart (7) super channel (5) svájc (27) szabadság híd (15) szárnyashajó (7) szavazás (6) szczecin (7) szeged (39) szekacs (8) szergej (37) szilézia (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (135) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (237) tapolca (6) társadalom (5) tatra (37) taurus (7) tdt2020 (12) tdt2022 (6) technika (65) technikatörténet (70) tehervonatok (12) tél (15) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (10) tömegközlekedés (484) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (73) tram train (9) trolibusz (73) turizmus (20) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (94) überzenészek (17) utazás (397) utcakép (226) uv (56) vár (11) várnegyed (8) város (521) városkép (104) városliget (9) varsó (7) vasút (588) vasúti becenév (6) vélemény (25) vicinális (13) vidám park (5) videó (884) villamos (842) vitorlás (7) vízibusz (9) vlog (7) wachau (5) woltersdorf (5) wroclaw (6) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (48) youtube (343) zene (227) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Pershingológia, avagy a csehszlovák kockamozdonyok színes világa

2018.02.15. 07:00 :: Hamster

Bevallom, az, hogy 2017-ben ennyire megszerettem a cseh- és szlovák vasutakat, részben egyszerű esztétikai okokra vezethető vissza: bár sok egymáshoz hasonló mozdonysorozatuk van, az azonos típushoz tartozók is sokféle festést viselhetnek. Egyszerűbben fogalmazva: az ember nem tökegyforma fotókkal tér haza egy-egy kirándulásról. Persze még nagyon kezdő vagyok a felismerésükben, sokszor csak a képeket itthon nézegetve sikerül "dekódolnom", mit is láttam; különösen igaz ez a hetvenes évek végétől a kilencvenes évek elejéig számos változatban épített kockamozdonyokra (tudom, nem kocka, de azért elég szögletes, nem?). Ezt a bejegyzést elsősorban saját okulásomra csinálom, de hátha mást is érdekel, mi a különbség az egyes gépek közt - ha valahol hülyeséget írok, kérem kommentben megtenni a javítási javaslatokat :)

img_2146b.JPG

Mielőtt elkezdjük, némi alapinfó: a csehszlovák időkben az egyenáram alatt közlekedő (100-as számmezejű, pl. 163-as sorozatú) mozdonyok sötétzöldek voltak középen vezetett sárga sávval . A váltóáram alatt dolgozó (200-as számmezejű, pl. 263-as sorozatú) gépeknek piros-sárga színtervük volt, a többáramneműek (300-as számmezejű mozdonyok, pl. 363-as sorozat) pedig kék színűek voltak, ugyancsak sárga sávval. Innen indultak, aztán - pláne a kettéválás után - jöttek az újabb és újabb színtervek.

Csak kisbetűvel: nem is próbálom az összes változat összes festését felsorolni - csak olyat tudok bemutatni, amiről van fényképem. Mindezen túl a becenevekkel is érdemes vigyázni, hiszen elképzelhető, hogy minden fűtőház másképp hívta a saját paripáit.

img_8407-1.JPG

Kezdjük ezzel a tizenéves képpel, melyet egy régi festésű szlovák 163-asról, korábbi nevén E499.3-asról készítettem Poprádon. A magyar vasútbarátok általában minden ilyen kasztnijú mozdonyt Pershingnek hívnak, de tulajdonképpen csak a 163-ast hívták tényleg így - állítólag azért, mert bár gyorsan indulni nagyon tudott,  túlságosan messze sose jutott, akárcsak az amerikaiak közepes hatótávolságú Pershing II-es rakétái. Kicsit erőltetettnek tűnik ugyan a becenév etimológiája, de jobbat nem találtam a neten...

img_2519.JPG

Manapság leginkább ilyen színekben találkozhatunk az 1984 és '92 közt gyártott 163-asok Szlovákiában maradt példányaival, ezt a mintát hívják - kiötlője után - Blonski festésnek.

05250003-3a.JPG

A gyártási program '91-es példányain megváltoztatták a hajtás áttételét (120 km/h helyett 140 km/h), ez lett a 162-es sorozat, azaz a Rychlý Pershing ("Gyors Pershing"). Hogy teljesen belezavarodjunk a számokba, még néhány információ: néhány 163-as egy olasz magántársasághoz került, onnan pedig a cseh RegioJethez. A szlovákok néhány 162-est a 362-esek forgóvázával 163-assá alakítottak, a csehek pedig a sajátjaikat 363-assá építették át (363.5-ös alsorozat). Könnyen megjegyezhető, nem?

img_2504.JPG

Ugyancsak átépítés a szlovák 361-es sorozat: 163-asokat és 162-eseket alakítottak kétáramneművé, 140 illetve 160 km/h-s végsebességgel.

img_1987-1.JPG

Most pedig ugorjunk a váltóáramú 263-as sorozatra: az S 499.2-es típus a Princezna azaz "Hercegnő" becenevet kapta, állítólag eleinte kiszámíthatatlan viselkedése (megbízhatatlansága) miatt. A képen látható (S499.2005) példányt 2017 tavaszán retró festésben sikerült elkapnom Pozsony-Szőlőhegy közelében - már ha ez így elkapásnak nevezhető :)

img_1578-1.JPG

És így néz ki normál esetben (nem retró festéssel) egy szlovák 263-as, jelen esetben Pozsony főpályaudvarán egy ingavonattal.

img_0626.JPG

Ez pedig egy cseh kollégája, az egyenfestés színeinek egy fura változatában, Břeclavban. A jelek szerint a cseh vasút továbbra is igyekszik megkülönböztetni a különböző sorozatokat, míg a szlovákoknál a teljes egységességre törekednek?

img_3834-2.JPG

És menjünk tovább növekvő sorrendben: a "kockamozdony" családfájának alapja az ES 499.1 - ma 363-as - sorozat volt, ami az Eso becenevet kapta - vagy a betűjelzés miatt, vagy azért, mert a szó "Ász"-t jelent. Esetleg mindkettő :)

img_4355-1.JPG

Ez is Eso, de Nákladní azaz "Teher Ász" - ráadásul ahogy már említettem, 163-asból építették kétáramneművé. Ezzel a változattal nálunk is lehet találkozni.

img_8341a.JPG

Ő pedig egy Rychlé, azaz "Gyors" Eso, ráadásul az első példány: 1990-ben építették át egy szlovák 363-asból; a cél itt is a végsebesség 120-ról 140 km/h-ra növelése volt. A festése rejtély számomra; lehet, hogy a sárga helyett világos csík a 363-astól különbözőséget volt hivatott jelezni? Vagy csak kifakult? :)

img_3832-1.JPG

És ez is 362-es, egy újabb színtervvel. Nekem tetszik, jobbfajta nyolcvanas évek hangulata van. Látványos még a kocsik hosszú sora - számukból ítélve ez egy Kassa-Pozsony gyorsvonat lehetett, ahol szükség is van a kétáramneműségre, lévén útközben a 3 kV egyenfeszültség 25 kV váltakozóra vált.

img_4424-2.JPG

A cseheknek ugyanúgy szükségük volt egy gyorsabb kétáramnemű jószágra, úgyhogy ők is átépítettek párat a saját 363-asaikból. Itt egy olyat látunk Dél-Morvaországban, amelyik az aktuális ČD egyenfestés valamelyik verzióját hordja, ...

img_0585.JPG

... ez pedig valami fura retró? fantázia? festés egy másik 362-esen, Břeclav állomásán. Mindkét példány ingavonati felszerelést kapott, ami arrafelé viszonylag új dolog.

img_5536.JPG

Érdekes mellékág a 372-es, avagy Bastard: a kétáramneműség itt is megvan, de 25 kV 50 Hz helyett a német 15 kV 16 2/3 Hz a második üzemmód a 3 kV egyen mellett. A nyolcvanas évek végén a Kelet-Németország felé irányuló forgalomhoz építették, a sorozat korábbi tagjaihoz képest primitívebb villamosberendezéssel, mert a Deutsche Reichsbahn aggódott a korszerűbb elektronika nagyobb súlya és megbízhatósága miatt.  Utóbbi cég nem csak beengedte, hanem aktívan használta is a típust, volt belőle nekik. (A kép egyébként Drezdában készült.)

img_6090.JPG

A 371-es az imént látott 372-es modernizálása: korszerűbb alkatrészek, 160 km/h-s végsebesség az EuroCity-khez. És naná, hogy más a festése, mint a többi változatnak :)

img_8405.JPG

A bejegyzés végén kedvenc ikermozdonyaimról is meg kell emlékezzek. Ezek 2007-ben még így néztek ki, tíz évvel később pedig így:

img_3581.JPG

Nagy változás nem történt, csak olyan, mintha a régi képet ORWO filmre fotóztam volna, az újat pedig Kodacolorra (mondanak még ezek a márkanevek bárkinek bármit?). Ha valaki ki tudja egészíteni az eddig leírtakat, ne tartsa magában!

Forrás: cseh, szlovák és német wikipedia (a magyar wiki miért olyan béna a legtöbb témakörben?)

16 komment · 2 trackback

Címkék: szlovákia csehország képek vasút csehszlovák mozdonyok pershing bece vasúti becenév

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr3213633002

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Széles nyomtávon Szlovákiában 2018.06.09. 13:15:28

A tavalyi év "legegzotikusabb" élménye számomra az Ukrajnából Kassa mellettig haladó széles nyomtávú, csak teherforgalmat bonyolító vonal volt. Nem volt egyszerű a dupla, sőt, néha tripla ikermozdonyokkal közlekedő tehervonatokat elkapni, de megérte vá...

Trackback: Tavaszi fáradtság ellen: felvidéki búvárkodás 2018.03.22. 09:07:50

Múltkor a Pershingek kapcsán írtam arról, hogy milyen hálás dolog Szlovákiában mozdonyokat fényképezni, hiszen sokkal több színben léteznek, mint nagyrészt egyenfestésű itthoni kollégáik. Ez dízelfronton is így van, többek közt kedvenc Búváraimmal - be...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

"Könnyen megjegyezhető, nem?"
Ez már az a kategória, hogy meg se kísérlem követni. Színes mozdony, oszt jóvan. :)
"És ez is 362-es, egy újabb színtervvel. Nekem tetszik, jobbfajta nyolcvanas évek hangulata van."

Hát pedig a sötétkék-fehér-világoskék nem volt túl jellemző a nyolcvanas években a cseheknél, valamikor a 2000-es évek végefelé lett ez a színterv.
@Comandante en Jefe: De nem csak a cseheknél volt nyolcvanas évek :) Ránéztem, és az egész olyan tiszacipő hangulat.
Beteg ez a tót ország.... :-D
Egy ilyen kis területet két áramnemmel villamosítani is csak nekik jut eszébe...
@haromegesztizennegy: A villamosítást alapvetően a csehszlovák időszakban csinálták (nyilván nem egyszerre a két fajtát), amely ország nagyobb volt, mint a mostani Magyarország, illetve eredetilegh volt 1500V egyen is, de azt is felhúzták 3000-re.
@Hamster:
Tiszacipő :) , dehogyis, az tök király dinamikus dizájn volt azzal a háromszárú T-vel.
Ebből a mozdonyból meg marhanehéz bármit kihozni, ami nem a nyolcvanas évek, akárhogyan pingálod...
@Benbe: Van, de már csak mutatóba, nem egész Prága környéke? Mondjuk rég olvastam már, hogy hogyan is zajlott a villamosításuk, csak az maradt meg, hogy a második vh. előtt 1500V volt, ahol volt, aztán a háború után 3000-zel vágtak bele a Kassa-Oderbergi villamosításába, nagyrészt átálltak 1500-ról, majd amikor rájöttek, hogy az se nyerő, akkor vágtak bele a 25kV 50 Hz-be.
@Comandante en Jefe: Őszintén szólva én mindig azt hittem, hogy a Gorilla az újabb, valahogy elegánsabb az a kis tömzsi, aztán megtudtam, hogy ezek az ék orrú téglák a frissebb dizájn*. Elég jól látszik a cseh dizájn hanyatlása, a régi Skodák, Karosák, Tatra autók milyen szépek voltak, aztán milyenek voltak azokhoz képest az újabb gyártmányok...

*ugyanezért a Gigantot se tartom szépnek, bár az, hogy hosszabb, javít az összképen, szebbek az arányai, mint ezeknek. mondjuk ez korszakfüggő volt, akkoriban ez ment mindenütt, Cicciolina, kockatigrisek olaszoknál, Tirisztorka, stb. érdekes, hogy a németek eközben mennyire maradtak a gömbölyített formáknál.
Szép áramvonalas jószágok,a színezésüket meg mintha Hundertwasser tervezte volna.
Na jó.Ezek inkább hasznos,mint szép jószágok.
szili se sokkal szebb... :-(
@Hamster: Már csak a Tábor-Bechyne vonal 1500 V-os, de főleg Bézék járnak rajta, mutatóban van csak villanyvonat.
A színezés, ahogy írod is, írtó nagy katyvasz. A sárga középső csík a nyolcvanas évek Csehszlovákiájában dívott nagyon, ahhoz képest a szlovák egyedi színezés inkább a törtfehér csíkok felé ment el (Princeznán és Esón, de a Pershingen és Stereón maradt a sárga), a csehek pedig pasztelles árnyalatokkal dolgoztak (pasztellzöld agyagbarna csíkkal pl). Azóta persze letisztult a flotta a szlovák Blonskynak köszönhetően, a cseheknél viszont változatos maradt amiatt, hogy a Najbrt-nek vagy négy különböző verziója lett már.
A cseheknél a tehervasút is új dizájnt kapott (Čakoliv-Kamkoliv) míg a szlovákoknál ott maradt a régi szín, néha kissé átdolgozva (középkék helyett például királykék lett az Eso alapszíne).
A kategorizálás tényleg olyan bonyolult, hogy a címkézésnél kénytelen voltam én is a gépeket a Pershingszabásúak osztályára, illetve azon belül a Pershingfélék rendjére osztani, hiszen az azonos kasztnis Stereo és Bastard semmilyen nyelvjárásban nem Pershing. Amúgy az, hogy minden Pershing, vagy van Eso és Princezna is külön, az mindkét országban meglévő kettősség, talán észak-dél típusú felosztással, mint az orosz nyelv dialektusai.
Aki szeretne a Pershingszabásúak különböző színeivel részletesen ismerkedni, itt talál egy csomó fotót róluk: www.benbe.hu/tagriver.php?sor=&psz=&t1=Pershingszab%E1s%FAak&t2=&t3=&num=50&order=one&B1=Mehet .
Ja, és persze kislogós-nagylogós minden festésnél létezik mindkét vasútnál, hogy még könnyebb legyen.
@kisf: Tábor-Bechyne, Dél-Csehországban.
süti beállítások módosítása