24 °C, Budapest
24 °C
Budapest
Holnap
19°
Holnapután
20°
Péntek
14°
2024.04.16. kedd, Csongor
filter.hu filter.hu

3 alternatív iskola Budapesten - hogy legyen választás!

Sok a probléma manapság a hazai oktatással, és egyelőre nem látni az alagút végét. Hogy ez mekkora probléma gyermekeink és az ország szempontjából, azt nem kell magyaráznunk. Csak bízhatunk benne, hogy az illetékesek helyes megoldást találnak és végül pozitív irányba változik a jelenlegi helyzet. Az alternatív iskolák pozitív példák lehetnének, de egyelőre nem úgy tűnik, hogy innen próbálnának ötletet meríteni. Sőt, olyan hírek is vannak, hogy ezeknek a munkáját is ellehetetlenítik. De mik is ezek az iskolák?

Sokan és sokszor kongatják a vészharangot a magyar oktatás felett. Felhozzák ellene, hogy a rendszer nem kibontakoztatja, sokkal inkább frusztrálja a gyereket, nem az életre készít fel, képtelenek motiválni a tudás megszerzésére és a tanagyag nem egyéb, mint lexikális tudás bebiflázása.

Az utóbbi időben lesújtó eredményeket hozó PISA-felméréseket is gyakran emlegetik az oktatási rendszer kritikája kapcsán. Nem csoda, ha különböző, legtöbbször alternatív jelzővel illetett iskolák egyre-másra alakulnak az országban. Budapesten több is létezik belőlük, bemutatunk párat.

Waldorf

Magyarországon talán a legismertebb ilyen intézménytípus a Waldorf-iskola. A fővárosban több, egész pontosan nyolc darab található. (Pontos listájuk itt érhető el: http://www.waldorf.hu/intezmenyek/iskolak) A Waldorf intézmények nevelési elveit Rudolf Steiner filozófus dolgozta ki a XIX. században. Számára nagyon fontos volt az, hogy az oktatás független legyen bármiféle gazdasági-politikai hatástól, illetve hagsúlyt fektetett arra, hogy a városi ember amennyire lehetősége van, „visszataláljon a természetbe”. (Ez az oka, hogy a Waldorf óvodákban csak és kizárólag fából készült játékok találhatóak, a műanyag tiltólistán van.) A nevelés során nagy hangsúlyt kap a művészeti képzés, de nem klasszikus értelemben vett tehetséggondozás folyik, inkább azt szeretnék megmutatni, hogy a zene és a képzőművészet öröm mindenki számára. Buktatás, vagy akár osztályozás nem létezik, a gyerekek szöveges értékelést kapnak a munkájukról év végén. Ezekben az iskolákban olyan pedagógusok taníthatnak csak, akik diploma után elvégezték a speciális Waldorf képzést.

Carl Rogers Személyközpontú Óvoda és Általános Iskola

A Carl Rogers pszichológus nevét viselő intézmény a XI. kerületben, Kelenföldtől „kifelé”, az Aga utcában található. Mint az iskola neve is mutatja, a tanítás folyamán maximálisan figyelmbe veszik a tanulók egyéni értettségét és képességeit, így a nevelési program személyre szabott. (Különösen az első három évben.) Vallják, hogy egy stresszmentes és szeretetteljes légkörben az ismeretszerzés örömforrás lesz a gyereknek, nem pedig kényszer. A nagy hatású amerikai pszichológus, Rogers nevéről sokaknak először az erőszakmentes kommunikáció juthat eszébe. Nem véletlen, hogy az Aga utcai intézményben is nagy hangsúlyt fektetnek arra, hogy beszélgetőkörökkel, vagy a pszichodráma módszerével megtanítsák a gyerekeket arra, hogyan lehet konfliktusokat agresszió nélkül megoldani. (Valljuk be, erre nagy szükség is van a magyar társdalomban.)

Budapest School

Nagyon friss kezdeményezés, Halácsy Péter, a Prezi-alapítójának a neve juthat róla eszünkbe. A sikeres üzletember szerette volna saját gyerekeit megkímélni a magyar állami oktatástól, így gyorsan alapított saját iskolát és óvodát. Így lehetne sarkítva és leegyszerűsítve elmesélni a Budapest School létrejöttének történetét. Az intézmény „küldetést” olvasva nem meglepő, hogy az ötletgazda egy innovatív és igencsak sikeres vállalkozás vezetője. A lexikális tudás háttérbe szorul, helyette a kreativitás és az önbizalom kiteljesítése a cél. A modern idők kihívásaink való megfelelés jegyében a Budapest School honlapján hirdeti, hogy: "Az emberek szerint a tanulás nem csupán Google oldalak böngészéséből áll. Pedig, de. A tanulás Google oldalak böngészése. Mi a gond ezzel?" Lehet vitatkozni a mondat igazságtartalmán, de biztos, hogy az internet korának egyik legnagyobb kihívása, hogy megfelelően tudjunk kutakodni és szelektálni a rengeteg információ dzsungelében.

Senkinek sem meglepő, hogy ezek az intézmények nem olcsók, így a magyar társadalom egy jelentős szeletének anyagi okok miatt egész egyszerűen elérhetetlenek. (Ha több gyerek van a családban, akkor pedig különösen.) Talán vannak köztük jónéhányan, akik beíratnák ezekbe (vagy hasonló) intézményekbe a gyerekeket, ha tehetnék. Nekik csak azt tudjuk javasolni, hogy akármilyen nagy bennük az ellenérzés az állami oktatással szemben, érdemes körülnézni ezekben az iskolákban is, hiszen alsó tagozatban a tanító(nő) egyénisége a legmeghatározóbb az iskola minőségét illetőleg. És kiváló pedagógusok mindenhol akadnak. Persze az sem lenne hátrány, ha az állami oktatás egyre nagyobb része működne, működhetne a fentiekhez hasonló szellemiségben. És ez még nem jelentené azt, hogy mindent le kellene másolni...

Hamarosan folytatjuk és bemutatunk pár vidéki lehetőséget is.