9 °C, Budapest
9 °C
Budapest
Holnap
Holnapután
Szerda
12°
2018.02.25. , Géza
toptalq.hu toptalq.hu

Mennyien használnak hirdetésblokkolót a világon?

Egyre többen, ez nem újdonság. De mégis, mennyien?

A hirdetésblokkolók (egyszerűsítve: szoftvereres megoldás, hogy a hirdetések ne jelenhessenek meg a böngészett oldalon) használata meglehetősen gyors ütemben növekszik, és bár vannak különböző törekvések, egyelőre eléggé kétséges, hogy sikerülhet-e megállítani a folyamatot. Illetve inkább az a kérdés, hogy létezhet-e olyan szimbiózis felhasználó és hirdető (a hirdető ez esetben magába foglalja a közzétevő médiumot és a hirdetési ügynökségeket is) között, ami lehetővé tenné az egészséges egymás mellett élést.

Ugyanis jelenleg ami elvileg az egyik oldalnak jó - ez esetben a felhasználóknak a hirdetések blokkolása -, az a másik oldalnak komoly hátrányt, gazdasági kárt okoz.

Hogy mi mozgatja, motiválja a blokkolók használatát, azt már sokan, sok helyen leírták, itt van mindjárt Szabó Ákos cikke, pontosabban cikksorozata a témában. Aki szeretné jobban megérteni a hátterét, az olvassa el a bejegyzéseket, megéri.

Azt pedig nem nehéz kikövetkeztetni, hogy ha nincs hirdetés - és így bevétel -, akkor az eléggé megnehezíti a tartalom előállítást - fura dolog, bizony pénzbe kerül -, ami meg már annyira nem is jó a blokkolót használó, de ingyenes tartalmat elváró usereknek. Vagy tudják ezt ők is - csak letojják -, vagy nem is gondolják végig, esetleg azt sem tudják, hogy használnak blokkolót - bizony, ilyen is sok van.

Visszatérve a cikk lényegi részéhez, folyamatosan foglalkoztatja a piaci szereplőket, hogy mégis hogyan alakulnak ezek a blokkolós számok, arányok, hisz a napi munkájukat nagy mértékben befolyásolják ezek az adatok.

Az elmúlt 15 év elég kemény a kiadók számára az egész világon. Először ugye a zInternet (sic!) forgatta fel alaposan jól megszokott és bejáratott világukat, aztán az utóbbi időben erre tett rá egy lapáttal az okostelefonok térhódítása. Ezek alaposan "odavágtak" a hagyományos médiapiacnak, komolyan átrendezve bevételi (és profit) számokat.

Persze, a világ változik, nem kell ezen csodálkozni, mindenki igyekezett is - ki gyorsabban, ki lassabban - alkalmazkodni a "megváltozott olvasói szokásokhoz" -, hogy ma már egy klasszikust is idézzünk. De amikor a kiadók és hirdetők kezdték kicsit komfortosabban érezni magukat az új környezetben, jött a hirdetésblokkolás. Mondjuk a megjelenése nem volt túl váratlan, de sokáig olyan kis mértékű volt a használata, hogy nem igazán vett róla tudomást senki, még az se, aki használta.

Na, ez az, amit most már nem tehet meg senki, ezért:

Infographic: The Use of Ad-Blocking Around the World | Statista

A Digital News Report 2016 szerint (amit most adott ki a Reuters Institute for Study of Journalism, és a hirdetésblokkolás csak egy kis szelete sok-sok egyéb hasznos infó mellett), kb. minden ötödik internetező használ reklámblokkoló szoftvert a főbb piacokon. (Magyarország ebből a szempontból kicsit még lemaradásban van - szerencsére -, itt kb. 11-14% lehet az arány, bár egyes csoportoknál - kiemelten az IT érdeklődési körben - ez az arány sokkal magasabb) Ami különösen figyelemreméltó, hogy az ad-blokkoló trend marad, ugyanis a használata messze a fiatalok körében a legelterjedtebb, aminek köszönhetően a fenti arány tovább emelkedik a jövőben.

Az okostelefonok térnyerése külön figyelmet érdemel ebből a szempontból is (hogy ebben - mobil hírfogyasztás -mekkora szerepe van például a Facebook-nak, az egy másik cikk lesz). Amellett, hogy eleve kisebb felületen kevesebb és kisebb hirdetést tudnak megjeleníteni a kiadók (igen, mi is, de ez van), a mobileszközökön már most is jelentős mértékben nagyobb a blokkolót használók aránya. (Németországban például elérheti a 60-70%-ot) Nyilván ebben szerepet játszik mindaz, amit már fentebb is említettünk, a kisebb felület, a fiatal, blokkolót használók felülreprezentáltsága, ami együtt jár a kisebb anyagi kerettel - zsebpénz - és a csökkentendő letöltött mobiladatmennyiség igényével. Ehhez jön hozzá, hogy amit látnak (hirdetés), az tetszik-e nekik vagy sem, sok-e vagy sem, egyáltalán megfordulnak-e olyan oldalakon, ahol még többségében a klasszikus hirdetési megoldások dominálnak, vagy ők már idejük nagyrészét más felületeken töltik el. 

Hogy hová vezet/het mindez? Arra sok koncepció létezik már, egyelőre egyik sem tűnik teljesen pozitív végkifejletűnek, és az már egy másik poszt kereteit igényli. Az egyik irány a sok közül, a sokat emlegetett content marketing megoldások térnyerése, amire nálunk is sokféle lehetőség van, esetenként más is, mint más médiumok esetében. De ez sem old meg mindent, így folyik a kiút keresés a világban. Addig is van ez - és még sok más - tartalom, amit érdemes olvasni például nálunk, pontosabban tőlünk kiindulva, mert mi csak összegyűjtjük nektek. (de azt egész jól, szerintünk :) )

A fiatalok pedig már most is maguknak gyártanak tartalmat...