11 °C, Budapest
11 °C
Budapest
Holnap
Holnapután
Szerda
12°
2018.02.25. , Géza
toptalq.hu toptalq.hu

Személyre szabott valóság? Szabaduljunk ki a buborékba zárt világból!

A közösségi média úgy játszik velünk, hogy végül csapdába esünk egy süketszobában... Egy olyan jelenség elharapózására figyelmeztetett bennünket Eli Pariser, amely ma már szinte levehetetlen szemüvegként torzítja a látásunkat. 2011-es – azóta közel négymillió nézőt számláló – TED előadásában az ún. „szűrőbuborék” jelenségről beszél, amely miatt a közösségi oldalak felhasználóinak személyre szabott szűrőkön keresztül jelennek meg a hírek és az információk. A TOPTALQ átfogó médiafigyeléssel támogatott elemzése szerint az amerikai elnökválasztás a gyakorlatban is rávilágított erre a jelenségre.

Az emberek többsége csupán közösségi oldalként gondol a Facebookra, holott az az elmúlt években a legnagyobb befolyású online médiafelületté nőtte ki magát. A weboldal majd’ kétmilliárd felhasználójának többsége innen szerzi a világról szóló információinak jelentős részét, és az itt közzétett hivatkozásokat követve tájékozódik. A Facebook által sikerre vitt közösségi szerkesztési elv lényege, hogy az oldalán minden egyes felhasználó mást lát és elsősorban olyan tartalmakhoz kap hozzáférést, amelyek vagy a hozzá közel álló személyektől származnak vagy magának a felhasználónak korábbi internetes magatartásán alapulnak.  

A közösségi tartalomszerkesztés (facebookos) logikája így alakítja ki az úgynevezett „tartalmi buborékokat”, amik ugyanazon témában akár egyénenként radikálisan eltérő képet is közvetíthetnek a világ egyes eseményeiről – és amelyek között a jelenlegi rendszerben gyakorlatilag nincs átjárás. Ez ugyan kellemes, önigazoló érzést generál bennünk, de közben a világról alkotott képünket is erősen torzítja, hisz így nem biztos, hogy elérnek bennünket azok az információk, amelyek megkérdőjelezhetnék véleményünket vagy bővíthetnék érdeklődésünket. A közösségi oldal számára mindez üzletileg rendkívül kifizetődő, hiszen az emberek szívesebben tartózkodnak olyan közegben, ahol a saját gondolataik, nézeteik megerősítését élik meg.

„Sajnos ami a Facebooknak jó, nem biztos, hogy a világnak is az. Az amerikai elnökválasztás végeredményének napvilágra kerülése óta több meghatározó online csatorna (köztük például a Mashable és a Vox) is arra szólította fel a legnagyobb közösségi oldalt, hogy tegyen valamit a jelenség ellen. Egyes szerzők pedig már kimondottan azzal vádolják a Facebookot, hogy eltérítette a demokratikus választási rendszert, mert a szűrőbuborékok által eltorzította az eredmények valósághű alakulását.”- nyilatkozta Grégász Zsolt, a TOPTALQ egyik alapítója és szerkesztője.

Hogy mit jelenthet ez számunkra? Nézd meg például ezt a videót, amit Adam Curtis és a VICE készített:

Képzeljük csak el egy Trump-szavazó és egy Clinton-hívő amerikai állampolgár Facebook oldalát a választási időszak során! A TOPTALQ által szemlézett hazai médiumokban az amerikai elnökválasztási kampány során a Donald Trumpról szóló hírek (áprilistól több mint 4000 anyag) körülbelül kétszeres mennyiségben múlták felül a Hillary Clintonnal kapcsolatos hírek számát (kicsit több mint 2000 cikk, hír, beszámoló) – ráadásul a Trumppal kapcsolatos hírek többsége negatív színben tüntette fel őt. Ez a túlsúly valószínűleg tovább növekedett azokban a „buborékokban”, amelyeket a Clintont támogatók alkotnak, hiszen ők ezekre reagálva egy hatványozottan Trump ellenes közösségi médiát alakítottak ki – de csak saját maguk számára.

A közvélemény-kutatásokkal ellentétes választási eredmény okozta sokk jól mutatja, hogy a Trumpot támogatók közösségi körei nem voltak hozzáférhetők a másik tábor – így a Clintont többségében támogató médiafelületek, szerkesztőségek és közvélemény-kutató cégek számára sem – az ő gondolkodásuk, hozzáállásuk, véleményük csak a szavazófülkékben bukott a felszínre, egy nap alatt jól látható keresztmetszetét rajzolva ki a közösségi tartalomszerkesztési logika akár globális szinten is meghatározó jelentőségének. Ez a tendencia már a nemzetközi és hazai környezetben is tapasztalható volt korábban, ahogy Eli Pariser is már évekkel ezelőtt utalt a jelenségre.

A TOPTALQ (www.toptalq.hu) egy olyan új hírgyűjtő oldalt hozott létre, amely az objektív tájékoztatás megteremtésére törekszik. Célkitűzése, hogy a közösségi körökön belül burjánzó belterjes információs buborékok kipukkadjanak. Az oldal az internet legnagyobb (ma még főleg hazai) hírforrásait folyamatosan figyelve témákba rendezi a hírmegjelenéseket, így egy adott témát követve a látogatók egy felületen olvashatják a kapcsolódó híreket, függetlenül attól, hogy azok melyik portálon, blogon vagy videó megosztó oldalon jelentek meg.

A TOPTALQ minden témát rögtön két különböző nézőpont (mely lehet pro és kontra, vagy egymást kiegészítő szempont is) mentén ábrázol egy folyamatos idővonalra rendezve, így téve áttekinthetőbbé a hírfolyam értelmezését mindenki számára. 

Az oldal alapítói és szerkesztői hisznek abban, hogy az internet által elhozott információs szabadság csak akkor érvényesülhet, ha nem limitáljuk magunkat saját barátaink és ismerőseink nézeteire – azaz, ha lehetőséget kapunk arra, hogy a minket érdeklő témákban gyorsan, hatékonyan és teljeskörűen tudjunk tájékozódni. Hisz mindig van másik szempont, van "másik" igazság, ami lehet, hogy sokkal inkább valóság, mint amit el akarnak velünk hitetni.

Ha egyetértesz velünk, hogy fontos több nézőpontot is megismerni, mielőtt igaznak hiszünk valamit, akkor osszd meg ezt másokkal is és használjátok erre is az oldalunkat!